همشهری آنلاین: روح الله شمسی زاده طراح نماد میدان انقلاب با تأکید بر این که وجاهت انتخاب نماد حجمی میدان انقلاب به حضور افراد کارشناس در ترکیب هیات داوران است، از طی شدن مسیر ۷ ماهه در طراحی این اثر خبر داد.

میدان انقلاب

به گزارش مهر؛ روح الله شمسی‌زاده یکی از دو طراح برگزیده برای ساخت نماد حجمی میدان انقلاب اسلامی است؛ درباره این طرح توضیح داد: طراحی نماد حجمی میدان انقلاب اسلامی ماحصل مطالعه هفت ماهه است که از طریق فراخوان عمومی در این مسابقه شرکت داده و به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد. وجاهت این انتخاب نیز به اشخاص حاضر در هیات داوران آن است که شناخت کاملی نسبت به کلیت فضاها والمان های شهری دارند.

 او با اشاره به جلسات مشترک با مجموعه های مختلفی که در ساماندهی میدان انقلاب اسلامی نقش دارند، یادآور شد: برای رسیدن به طرح نهایی جلسات مشترکی را با مجموعه های مختلف که در زمینه ساماندهی و امور مطالعاتی میدان انقلاب اسلامی فعالیت دارند، برگزار کردیم که آنها به طور مثال از نظر اتمسفر رنگی میدان، اصلاحاتی را روی اتودهای اولیه ما داشتند و بنابراین این طرح نهایی ماحصل کار مطالعاتی و جلسات مشترک با بخش های مختلف بوده است.

او از روند تکمیل تر شدن این طرح سخن گفت و افزود: با مشاوره هایی که با تیم های متخصص در زمینه معماری، مجسمه، منظر و ...داریم، این طرح به سمت تکمیل تر شدن حرکت می کند.

شمسی زاده درباره نقدهای وارده بر انتخاب این طرح بیان کرد: این انتقادها کاملاً طبیعی است به هر حال هر اثر هنری که در فضای شهری قرار گیرد، نقدهایی به آن وارد می شود  که بخشی از این نقدها بر اساس استانداردهایی است که تعریف شده و در زمینه تکمیل تر شدن طرح اشتراک مساعی به همراه دارد و برخی نیز سلیقه ای است که اگر این تنوع سلیقه ای نباشد، تنوعی را در هنر نیز مشاهده نخواهیم نکرد.

این هنرمند درباره استفاده از المان های بسیار ساده و تکراری در این نماد اظهار کرد: آن قدر از این المان‌ها که دارای ارزش های معنوی و انقلابی است در کشور ما به شکل بدی استفاده شده است که اکنون هر اثری با استفاده از این المان ها محکوم به نقد می شود.

وی افزود: استفاده نادرست از المان های دینی و انقلابی توسط کسانی که به لحاظ علمی و پژوهشی آشنایی خوبی با این مسائل نداشته اند، باعث شده است که به این المان ها ضربه وارد شود. چون پیش زمینه ای نزد مخاطب است که هر المانی با نشانه پرواز و پرنده یک المان تکراری به نظر برسد اما اگر این طور باشد، شما تصور کنید که مجسمه فیگوراتیو نیز باید تکراری باشد چون در زمان های مختلف موضوع کارهای هنرمندان بوده است اما نمی توان گفت فیگور انسان تکراری است و امروز هم در اشکال مختلف هنری از این سوژه استفاده می شود، بنابراین به نظر می رسد که این یک نقد و قضاوت ژورنالیستی است چرا که هنوز اصل اثر را از نزدیک ندیده اید و نمی توان بر اساس تصویر قضاوت کرد. این اثر تنها بخشی کوچک از آن در قالب تصویر به شکل ژورنالیستی رونمایی شده است و برای قضاوت صحیح باید پروسه علمی و پژوهشی آن را نیز دید تا به یک نقد کارشناسانه برسیم.

او در پاسخ به این موضوع که تا پیش از نصب این اثر می توان اظهار نظر کرد و بعد از رونمایی از آن برای عموم مردم، جایی برای تغییر باقی نخواهد ماند، گفت: ما هم به این موضوع باور داریم اما برای قضاوت کارشناسانه نیز باید ابتدا به رأی تیم داوری احترام گذاشت و سپس بر اساس متدهای علمی، پژوهشی طراحی شهری اظهار نظر کرد.

شمسی زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تکمیل تر شدن این طرح یادآور شد: این اثر با مشاوره های مختلف کارشناسی در 10 مرحله اصلاح شده و مباحث مختلف از قبیل فرم اثر، مفهوم آن و مناسباتش با میدان، نمادشناسی، رنگ فضا و ...از طریق مشاوره هایی که با تیم های مختلف کارشناسی داشته ایم، بررسی شده است، بنابراین نگاه ما تک جانبه نبوده است، حتی تا زمان نصب اثر، فضا برای ارائه نظرات کارشناسانه باز است و اهل نظر می توانند به شکل گیری یک اثر فاخر ملی و حتی بین المللی که جایگاه لازم را برای میدان انقلاب داشته باشد، مشارکت کنند.

او در پاسخ به اینکه آیا این طرح در مقایسه با نماد حجمی میدان آزادی، از قابلیت و شایستگی لازم برخوردار خواهد بود، پاسخ داد: این دو فضا قابل مقایسه نیستند. میدان آزادی وسعت مکانی دارد و با احتساب مقیاس خود میدان و مختصات آن به این ماحصل که نماد میدان آزادی است رسیده است. اما آن چه امروز در میدان انقلاب می بینیم، یک میدان معمولی نیست و علاوه بر خاطره خود میدان، محدودیت هایی را نیز به لحاظ گنبد تحمیلی مترو پیش رو داریم و توجه به این محدودیت ها، کالبد و مختصات کار ایده پردازان نماد حجمی میدان انقلاب را شکل داده است و بهترین طرح با توجه به این مسائل انتخاب شده است. به هر حال میدان آزادی و انقلاب قابل مقایسه با هم نیستند و باید فضای کار، مفهوم و زمینه اثر نیز در هر میدان مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 280909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha